ALMERE - Afgelopen donderdag werden wij weer keihard met onze neus op de feiten gedrukt. Zó gevaarlijk is het om stil te staan langs de snelweg of langs een donkere provinciale weg. Als IM-berger (Incident Management) kreeg onze collega Wouter de opdracht om een auto met pech op de N702 Hogering Almere te verplaatsen naar een veilige locatie. Omdat er geen beveiliging aanwezig was, nam Wouter het initiatief om de pechauto volgens de geldende richtlijnen te beveiligen door erachter (ervoor, in jargon) te gaan staan.
Vervolgens zijn Wouter en de bestuurder van de pechauto in de berm gaan wachten tot de politie of een weginspecteur van de provincie de beveiliging kon overnemen. Na 20 minuten beveiligen botste er een auto met 80 kilometer per uur achter in de bergingsauto van Wouter. Gelukkig hadden Wouter en de bestuurder van de pechauto niets en Wouter alarmeerde gelijk politie en ambulance.
Van de berger wordt steeds vaker, indien Rijkswaterstaat of de provincie geen capaciteit heeft, verlangd dat de berger een incident beveiligt. In dit geval heeft dat heel goed uitgepakt. Mogelijk heeft Wouter met zijn actie zelfs het leven van de bestuurder van de pechbus gered.
Wel zegt dit iets over de wegbeheerder. De weginspecteur kwam in dit geval pas ter plaatse nadat de ambulance er was (voor de bestuurder die achterop het bergingsvoertuig reed). Hiermee willen wij de betreffende weginspecteur niets verwijten, maar als de berger aan een aanrijdtijd gehouden wordt, zou het goed zijn als de wegbeheerder ook een vergelijkbare aanrijdtijd zou hebben.
Graag een dikke LIKE voor Wouter (die, helaas voor ons, per vandaag bij de ambulancedienst gaat werken).
Ons bergingsvoertuig is door deze beveiligingsactie voorlopig uit de running.