AMSTERDAM - De gemeente Amsterdam heeft opnieuw voor Bergnet gekozen als partner voor de uitvoering van de wegsleepregeling. Toezicht en Handhaving huurt sleepwagens en chauffeurs van Bergnet in om foutief geparkeerde voertuigen af te laten slepen.
Onderdeel van het contract is dat een substantieel deel van de weg te slepen voertuigen emissieloos wordt gesleept. Omdat EV-vrachtwagens (Elektrische Voertuigen) nog maar heel beperkt worden geleverd, is Bergnet met GINAF Trucks Nederland B.V. overeengekomen om twee nieuwe Euro 6 trucks om te bouwen.
Sander Vlaar, directeur/ eigenaar van Bergnet: "Hiermee zetten we een volgende stap in het verder vergroenen van ons wagenpark. Eerder nam Bergnet al twee volledig elektrische Nissan E-NV200 pechhulpbussen in gebruik. Ook rijden er al diverse medewerkers met een elektrische auto van de zaak."
De EV-sleepwagens van Bergnet krijgen een 250kW elektromotor gekoppeld aan een 130kWh accupakket. Hiermee zal de actieradius tussen de 125 en 175 kilometer komen te liggen, mede afhankelijk van de rijstijl van de chauffeur, de weersomstandigheden en het PTO-gebruik (Power Take-Off).
De EV-sleepwagens zullen worden uitgerust met een "Electric Driveline Fleet Management System". Met dit systeem kan onder andere de rijstijl van de chauffeur goed worden gevolgd om een optimaal redement uit de accu te halen. Daarnaast kan Bergnet aan de opdrachtgever rapporteren welke uitstootbesparing de inzet van de EV-sleepwagens heeft opgeleverd ten opzichte van bergingswagens met een Euro 6 verbrandingsmotor.
De sleepwagens komen vaak 's-morgensvroeg al in actie, bij markten die worden opgebouwd en bij tijdelijke verkeersmaatregelen. Omdat de EV-sleepwagen fluisterstil zijn werk zal gaan doen, draagt Bergnet straks ook bij aan het verminderen van de geluidsoverlast in de stad.
Het doel is om de eerste EV-sleepwagen in het tweede kwartaal van 2021 inzetbaar te hebben, waarna de tweede volledig elektrisch aangedreven sleepwagen enige tijd later zal volgen.
Foto: Opdrachtverstrekking aan GINAF Durable voor het ombouwen van twee Euro 6 trucks naar volledig EV.
Van links naar rechts: Sander Vlaar - directeur/ eigenaar Bergnet, Roeland van der Woude - managing director GINAF, Michelle Yang - director of sales & marketing GINAF, Dirk Inia - manager R&D GINAF, Jeroen Dorrestijn - verantwoordelijke wagenpark Bergnet.