Van de ca. 250 weginspecteurs, die na een ongeval op de snelweg de incidentlocatie afzetten, zijn er in het afgelopen jaar 21 zelf aangereden tijdens hun werk. Dat is een stijging van 6 auto's ten opzichte van 2013. In 2013 waren er nog 15 ongevallen met weginspecteurs, zo blijkt uit gegevens van Rijkswaterstaat (RWS) die deze krant heeft opgevraagd.
De stijging is opmerkelijk, want de gele auto's van RWS moeten juist voorkomen dat ongelukken verder uit de hand lopen. Toch gaat het soms fout, onder andere omdat automobilisten rode kruizen op de matrixborden negeren. Ook het toenemend gebruik van smartphones achter het stuur zou meespelen.
Bij de aanrijdingen van weginspecteurs zijn vorig jaar alleen veroorzakers gewond geraakt, onbekend is hoeveel dit er precies zijn. De inspecteurs zelf hebben geen letsel overgehouden aan de ongelukken, alleen hun auto's liepen schade op. "Stel je voor dat je net uitstapt en ze rijden vol achterop. Ik denk dat je het dan niet meer kan navertellen," toont de 31-jarige weginspecteur Kimberley Schiks zich bewust van de gevaren die haar vak met zich meebrengt.
De schade die het wagenpark van Rijkswaterstaat het afgelopen jaar heeft opgelopen is flink. "Het merendeel van de betrokken voertuigen is door de aanrijdingen total loss verklaard," stelt woordvoerder Gertske de Bruijn van Rijkswaterstaat. De schade wordt verhaald op de veroorzakers.
Bron: AD.